طرح و ساخت پرسا

صنعت آشپزخانه صنعتی

طرح و ساخت پرسا

صنعت آشپزخانه صنعتی

مشغول در حوضه خدمات راه اندازی رستوران و آشپزخانه صنعتی و همچنین تجهیزات و ماشین آلات آشپزخانه صنعتی

۱۲ مطلب در دی ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 مقدمه انواع روش های پخت

روش های پخت: پختن نه تنها مزه، بو و ظاهر مواد غذایی را بهبود می بخشد بلکه می تواند قابلیت هضم آن را نیز افزایش دهد.

برای مثال، گوشت سفت، چنانچه با روش مناسبی طبخ گردد می تواند تردتر شود و این عمل، جویدن و هضم آن را سهل تر می کند.

پختن غذا باعث افزایش سلامت و نگهداری کیفیت غذا نیز می گردد.

یعنی با از بین بردن کپک ها، مخمرها، باکتری ها و عوامل بیماری زا که باعث فساد می شوند.

می توانیم زمان ماندگاری غذا را افزایش دهیم.

پختن را می توان به سادگی به عنوان عملیات حرارتی که به منظور بهبود مطبوعیت، قابلیت هضم و سلامت مواد غذایی انجام داده می شود، تعریف کرد.

روش های پخت غذا

روش های پخت غذا طرح و ساخت پرسا

1:روش های حرارت مرطوب

در روش های پخت با حرارت مرطوب درجه حرارت های نسبتا کم به کار گرفته می شود.

و بنابراین تخریب مواد مغذی توسط حرارت زیاد صورت نمی گیرد؛

ولی زمان پخت در چنین درجه حرارت های کمی طولانی است.

و این امر منجر به وارد شدن مقدار زیادی از مواد مغذی محلول در آب به داخل مایع مورد استفاده برای طباخی می شود.

ویتامین C ماده مغذی است که با بیشترین سهولت در ضمن پختن از بین می رود.

و بدین ترتیب می توان این ویتامین را به عنوان شاخصی برای شدت فرآیند پخت در نظر گرفت.

اگر مقدار کمی از ویتامین Cاز دست برود، می توان فرض کرد که فرآیند پخت ملایم است و نقصان سایر مواد مغذی کم خواهد بود.

در پختن با حرارت مرطوب، مواد مغذی ممکن است به طرق مختلفی از دست بروند.

مهم ترین منبع از دست دادن و شسته شدن مواد مغذی محلول در آب، به طور عمده ویتامین ها و عناصر معدنی به داخل آب پخت می باشد.

به علاوه مواد مغذی در اثر حرارت در حضور هوا از دست می روند.

چنانچه مواد غذایی، مخصوصا سبزی ها را به جای قرار دادن در آب سرد و سپس حرارت دادن بعدی، وارد آب جوش کنند.

نقصان مواد مغذی توسط آنزیم ها بسیار کاهش می یابد.

  • جوشاندن

جوشاندن روش متداولی برای پخت با حرارت مرطوب می باشد.

در این روش از این واقعیت استفاده می شود که آب به علت آنکه دارای گرمای ویژه بالایی است.

مخزن حرارتی سودمندی است و بنابراین، محیط مناسبی برای انتقال حرارت به ماده غذایی می باشد.

سهولت دسترسی به آن عامل مهم دیگری است.

یکی از معایب آب به عنوان محیط انتقال حرارت آن است که به علت حلالیت خوب آن، ماده غذایی پخته شده در آن ممکن است مقدار قابل ملاحظه ای از مواد محلول خود را از دست بدهد.

برای مثال، سبزی ها را معمولاً توسط جوشاندن می پزند.

و این امر منجر به از دست دادگی اجتناب ناپذیر برخی از عناصر معدنی و ویتامین ها می گردد.

که از دست دادگی ترکیبات اخیر از نقطه نظر تغذیه ای اهمیت بیشتری دارد.

با وجود آنکه سبزی ها هنگامی که جوشانده می شود نقصان کاروتن ناچیز یا هیچ است.

ولی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B1 و ویتامین C از بین می روند.

زیرا هر دوی این ویتامین ها محلول در آب هستند و به آسانی توسط حرارت تخریب می گردند.

از دست دادگی بخشی از مواد مغذی محلول در آب از طریق شسته شدن به داخل آب در طول جوشاندن غیر قابل اجتناب است.

ولی میزان این از دست دادگی تا اندازه ای متأثر از مقدار آب مورد استفاده می باشد.

از دست دادگی عناصر معدنی و نیز ویتامین های محلول در آب با افزایش مقدار آب مصرفی زیاد می شود.

مدت زمانی که مواد غذایی جوشانده می شوند نیز در از دست دادگی مواد مغذی مؤثر است.

برای مثال هنگامی که زمان پخت طولانی استفاده می شود از دست دادگی ویتامین C شدید است.

عامل دیگری که در از دست دادگی ماده مغذی مؤثر می باشد.

عملیاتی است که قبل از جوشاندن روی ماده غذایی انجام می شود.

برای مثال، هر چه سطح ماده غذایی بزرگ تر باشد از دست دادگی مواد مغذی محلول در آب از طریق ورود به آب پخت بیشتر است.

خرد و له کردن، بریدن، برش دادن و ریز کردن ماده غذایی نه تنها سطح را افزایش می دهد.

بلکه آنزیم ها را نیز آزاد می کند و از دست دادگی بیشتری را موجب می شوند.

پوست گیری سبزی ها قبل از پخت نیز از دست دادگی مواد مغذی را افزایش می دهد.

روش های پخت غذا

روش های پخت غذا طرح و ساخت پرسا

  • پختن بخار

این روش پخت متضمن استفاده از بخار تولید شده از آب جوش می باشد.

از آنجا که تماس بین ماده غذایی و آب کمتر از روش جوشاندن است.

از دست دادگی مواد محلول کمتر است ولی چون مدت پخت طولانی تری مورد نیاز است.

مقدار ویتامین C که توسط حرارت تجزیه می شود افزایش می یابد.

سرعت پخت با بخار را می توان با استفاده از بخار تحت فشار زیاد کرد.

این موضوع اساس پختن تحت فشار یا دیگ زودپز را تشکیل می دهد.

چون افزایش فشار، نقطه جوش را بالا می برد، درجه حرارت پخت از³c100 بیشتر است.

بنابراین کاربرد دیگ زودپز در حفظ ویتامین Cمیوه ها و سبزی ها و نیز کاهش زمان پخت سودمند می باشد.

 ۲۱-۸۸۵۹۰۸۹۱ (۹۸+)  

 ۲۱-۸۸۵۹۰۷۴۴ (۹۸+)

 ۹۳۰۳۳۴۲۴۸۲ (۹۸+)

روش های پخت غذا

روش های پخت غذا طرح و ساخت پرسا

  • آرام پختن (آب پز کردن)

آرام پختن متضمن پخت ماده غذایی در آب داغ که درجه حرارت آن پایین تر از نقطه جوش آن نگه داشته شده، می باشد.

بنابراین ماهیت تغییراتی که در آرام پختن رخ می دهد مشابه جوشاندن بوده ولی با سرعت کمتری انجام می گیرد.

چون آرام پختن روش پخت آهسته ای است از دست دادگی قبل ملاحظه ای از مواد محلول را در بر دارد.

برای مثال، در پخت آرام ماهی یک سوم املاح معدنی و مواد استخراجی و نیز ویتامین های محلول در آب ممکن است از دست بروند.

بدین ترتیب ماهی پخته شده با این روش طعم کمی دارد و ارزش تغذیه ای آن کمتر از ماهی خام می باشد.

ولی اگر مایعی که در آن ماده غذایی پخته شده است.

برای تهیه سس یا سوپ مورد استفاده قرار گیرد.

جهت خواندن ادامه مطلب وارد لینک صفحه شوید...

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

 چکیده مطلب رستوران های تم دار

رستوران های تم دار: اون دسته از رستوران هایی که خط فکریه خاصی رو دنبال می کنند.

و از دکور خاصی که یادآور یک مبحث هاص، واقعه تاریخی یا موضوع خاصی هدف قرار می دهند رو دماتیک رستوران نامگذاری می کنند.

در مدل رستوران ها به جزئیات اهمیت بیشتری می دهند و مخاطب خودشان را از قبل انتخاب کرده اند.

مقدمه رستوران (دماتیک)

در این مقاله به موضوع جذابی می پردازیم که شاید توجه زیاد یا توجه کمی به اون می شده و دو وجه مهم و غیر مهم این موضوع رو بررسی می کنیم.

در موضوع دماتیک مباحثی داریم که شاید ندونیم کجا بدنبال اونها بگردیم و چه روندی برای اجرای صحیح اون و فهم کلمه در کانسپت بپردازیم.

به سادگی میتونیم بگیم دماتیک به یک موضوع خاص انحصاری می پردازد..

نوشته ها و مقاله گونه پیش رو به رو به زبان ساده و محاوره ای نوشته شده است و حاصل تجربیات در صنعت هورکا می باشد.

در بحث اول به خود کلمه دماتیک

‏thematic

‏/θɪˈmatɪk/

میپردازیم که معنی اون در فرهنگ لغت این است که پرداختن به یک موضوع خاص در یک بیزینس یا چیزی مثل رستورانی با تم موتورسواری.

در این موضوع می تونیم به چیزهایی کلی و جزئی توجه کنیم و از کل به جز و جز به کل برسیم.

می تونیم با همین مثال شروع کنیم که تم یک کافه رستوران رو موتورسواری در نظر بگیریم.

و تم رو این موضوع بگیریم و حالا عقب بایستیم و تصور کنیم که چه اتفاقاتی برای این موضوع قراره رخ بده.

از بدو ورود تا خروج پس از سفارش یک بند از منو این بصورت کلی حالا اگر دقت به جرئیات انجام بدیم ؛

ورودی با دستگیره ای الهام گرفته شده از فرمان موتور سیکلت،درب باز میشه.

و هاست به شما خوش امد میگه که لباس پیست موتور سواری رو پویده.

یا حتی بخوایم به حالت اوانگارد و اقرار آمیز نگاه کنیم شاید یک کلاه کاسکت به سر داشته باشه.

و شمارو به میزتون هدایت کنه که تمای میزو صندلی ها به حالت خاصی طراحی شده که صندلی ها همان صندلی های موتور ها باشه.

که حالا می تونیم ریز بشیم که تم این کافه رستوران موتورهای هارلی دیویدسون باشه.

یا موتور کراس یا موتورهای کافه ریسر صندلی هایی پویشه از چرم یا کار شده با فلزات،میزها از به هم چسبیدن دو عدد چرخ موتور باشه.

که با اتصال میله زنجیر و نصف بدنه یک موتورسیکلت باشه که روی اون شیشه گذاشته باشند.

شما می نشینید و منو برای شما آورده میشه.

و اسم های بندهای منو به اسم قهرمان های موتور سواری یا  موتورهای معروف باشه.

به لای زیرین بخوایم بریم شاید بندهای منو برای سال مشخصی از تاریخ موتورسواری باشه.

و اسم قهرمان های اون زمان و مدل های موتور های اون زمان خاص باشه.

همینطور که جلوتر میریم به لایه هایی جذاب از اجرای تم ها وایده های مختلفی می رسیم.

بخش معماری اون فضا میتونه از المان های مختلفی تشکیل شده باشه.

از تمامی چیزهایی که مربوط به موتورسیکلت باشه.

یا دیوارهای ساده با الکان های یا ابژه های چسبیده:

مثل کاپ موتورسواری یا یک موتورسیکلت اویزان از سقف یا کاسکت های رنگی یا کارشده روی زمین یا دیوار.

اباژور هایی به همان تم یا چراق جلو یا عقب موتورسیکلت.

اگر بخواهیم بررسی خودمون رو به کل بست بدیم یک رستوران تم دار علاوه بر دنبال کردن یک خط فکری به تمام جزئیات اهمیت میده.

و شما رو در یک فضای مملو از المان های ملموس و غیر ملموس قرار میده.

در این مدل  کانسپت ها افرادی که وارد اون میشن.

یا مرتبط به اون خط فکری یا دوسدار و عاشق اون خط فکری یا کنج کاو یا اشتباهی در اون کانسپت وارد شدند.

و بعد ها مهمان همیشگی یا گذرایه اون کانسپت هستند.

اون هایی که مرتبط هستند کاملا می دونند کجا وارد شدند و به شیوه رفتاری اون کانسپت اشنا هستند.

و بصورت پاتوق یا دوره ای از امکانات اونجا اسفاده می کنند.

اونهایی که دوست دار هستند بصورت علاقه ای داشتند اما نتونستند به اون برسند.

و برای تفریح و گذران وقت در اونجان و یک همزاد پنداری برای اونها اتفاق میافته و یک عقده گشایی انجام میدهند.

و گاهی به اونجا سر میزنند:

گروه کنجکاو کسانی هستند که:

به این رستوران یا فه ها سر میزنند تا ببینند چه اتفاقاتی در این مدل رستوران ها و چه افرادی میرن و برای ارضای کنجکاوی به این مکان ها سر میزنند.

لذت کافی شاید از منو ببرند اما برایشان وجه کنجکاوی و صحبت کردن راجع به اونجا برای دیگران خوشحالشون میکنه.

و مهمان همیشگی شدن برای این افراد از درصد پایینی برخوردار هست.

موضوع بعدی چرایی بوجود آمدن این ایده ها و این مدل رستوران هاست.

این ازونجایی ریشه می گیره که خود یک فرد در اون حیطه فعالیت کنه.

و با این تفکر که می تونه افرادی با خط فکریه خودش یا همکارشو به اون سمت بکشه  و یا کسانی که هم رشته خودش هستند.

و یا مکانی برای ارائه یک خدمت با تم خاص و یا اون فرد اصلن در حیطه کاری خودش نیست.

و فقط اون تم تفریح یا بعد لذت بخشی براش داره،اغلب این مدل تفکرها فکر میکنند که میتونن بیزینس موفقی داشته باشند.

اما هیچ چیز مشخص نیست،

در سطح جهان هم نمونه های زیادی از رستوران های تم دار و می بینیم.

مثل هارد راک کافه که حتی سر در اون به شکل گیتار اکوستیک هست و شاور یا استند ابجو اون شکل یک ساکسیفون هست.

این سوال پیش می اید آیا این مدل از رستوران ها در ایران سود ده هست یا خیر؟

بعد اول : خیر

چرا خیر :

ما برای رسیدن به این موضوع باید به فرهنگ و زیستگاه و مردمان خودمون از لحاظ خلق و خو پذیرش یک ایده توجه کنیم،

مردیم ایران از پذیرش چیزهای جدید به سختی عادت میکنند و بسیار تنوع طلب هستند.

و میتواند اکر این تم بدرستی اجرا نشده باشد کامل بیزینس زیان دخی شود و منجر به شکست باشد.

پس مجبور به ایجاد فضایی مثبا ملایمت بیشتر نسبت به اون ایده رفتار کرد و جامعه اماری بیشتری رو تحت شعاع قرار داد.

بعد دوم بله:

چرا بله:

اگر اون ایده بدرستی و ظرافت اجرا بشود و به نحوی اون کانسپت ارائه سرویس درست و اصولی داشته باشد.

و تبلیغات بجا و خدمت معقولی ارائه بشود و از از تفکر مردم ایران بالاتر نرود میتواند بیزینس سثد دهی بشود.

در این کدل گاهی نیاز از صدای موزیک کمتر یا بیشتر حالت بشود یا دیوارها خاطراتی رو برای اون فرد بیاد اورد که قابل لمس باشد

مثلا اگر تم موزیک دارد بجای عکس سباستین باخ یا موتزارت عکس راخمانیوف روی دیوار باشد.

شاید اون فرد ارتباط چشمگیری برایش نباشد البته این در حد یک مثال است

یک بیزینس موفق در مدل باید علاوع بر رعایت استاندارد اون تم به اصل مهمان نوازی و منوی مناسبی داشته باشد

و در اخر مهمترین بحث این است که با رعایت اصولی اون تم میتوانیم یک بیزینس موفق و پول ساز داشته باشم اگر در تمامی موارد اصل رو فراموش نکنیم.

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

 گروه بین المللی طرح و ساخت پرسا

گروه بین المللی مهندسی طرح و ساخت پرسا به عنوان شرکت پیشرو در ارائه خدمات تخصصی شامل مشاوره، طراحی آشپزخانه صنعتی، دکوراسیون داخلی، سازه، تاسیسات، ساخت، تجهیز، آموزش، راه اندازی، فرانچایز در صنعت گردشگری و رستوران توانسته است در سطح ملی و بین و المللی باشد. حوزه های خدمات این گروه در نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت، معدن، حمل و نقل(هوایی، دریایی، ریلی)، گردشگری، هتل، بیمارستان، کیترینگ (کترینگ)، فودکورت، رستوران، تالار، فست فود، کافی شاپ و غیره می باشد.

مدیر عامل محترم گروه بین و المللی طرح و ساخت پرسا جناب مهندس محمد رضا داوری خدماتی در حوضه آشپزخانه صنعتی، تجهیزات آشپزخانه صنعتی و فرانچایز برای شما عزیزان فراهم ساخته است.

از سوابق کاری درخشان ایشان می توان به رئیس هیئت مدیره شرکت ماه دام طیور هیما، نائب رئیس هیئت مدیره شرکت شباهنگ برکت، مدیر عامل و موسس شرکت های طراحی ساوا و شیراز پلات و مدیرعامل و عضو هیئت مدیره طرح و ساخت پرسا اشاره کرد.

 

آشپزخانه صنعتی         

آشپزخانه صنعتی به مرکز تهیه و تولید غذایی گفته می شود که برای تعدادی از مخاطبان، مشتریان یا مصرف کنندگان غذا و نوشیدنی را به طور انبوه ارائه می دهد و این روند به صورت مستمر و پیوسته ادامه دارد.        

در کنار ماشین آلات و تجهیزات میزهای کار برای گذاشتن لوازم، مواد اولیه یا محلی برای فعالیت آشپزها گذاشته می شود و در انتهای آشپزخانه میزهایی جهت تزیین غذا و ارائه به سالن غذاخوری توسط میزبان تعبیه می گردد.

همانطور که اشاره شده در آشپزخانه های رستوران سرعت تولید غذا در حداقل مطلوب فضا و مساحت جز اولویت ها می باشد.

به طورکلی در اکثر آشپزخانه صنعتی براساس گروه بندی تهیه و تولید غذا در آن، فضاهای اصلی وجود دارد.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

در ابتدای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی، بدون شک داشتن اطلاعات کامل در مورد نوع وسایل و لوازم مورد استفاده در آشپزخانه صنعتی کمک قابل توجهی به بهینه شدن هزینه ها می نماید.

در راه اندازی آشپزخانه های صنعتی وسایل و تجهیزات بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

از این لوازم می توان به تجهیزات آماده سازی آشپزخانه صنعتی مانند کابینت، میز کار و …. اشاره کرد، همچنین تجهیزات سرو غذا شامل ترولی و گاری حمل بار برای حمل غذا در کیترینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات سلف سرویس، تجهیزات طبخ غذا (انواع اجاق ها، دیگ، تنور و …) تجهیزات فست فود، تجهیزات کافی شاپ، دستگاه های نگهداری مواد (فریزر و یخچال ها) ماشین آلات ظرفشویی و سایر تجهیزات صنعتی آشپزخانه به طور مشخص و دقیق توسط مشاوران گروه بین المللی طرح و ساخت پرسا بررسی و مشخص می گردد.

فرانچایز

این صنعت از پر طرفدار ترین اشکال کسب کار مخصوصا در کشور های در حال توسعه می باشد.

مدل کسب و کار بیشتر در بازار رستوران، فست فود و کافی شاپ دیده می شود و معروف ترین آن ها در دنیا مک دونالد است.

از نمونه های ایرانی این صنعت می توان به هایدا ، بوف، آیس پک و فروشگاه های زنجیره ای کوروش اشاره کرد.

در فرانچایز یک طرف بعنوان فرانچایز دهنده (فرانچایزر) و طرف دیگر بعنوان فرانچایز گیرنده (فرانچایزی) حق استفاده از نام تجاری خود را در زمینه های سازمان دهی، اموزش، تامین مواد، بازاریابی،مدیریت و غیره می دهد و در ازای ان درصدی از درامد را دریافت می کند.

فرانچایز به هر یک از کسب کار های کوچک اجازه می دهد که تحت نام تجاری مشترک فعالیت کند و از یک متد آزمایش شده و موفق شده استفاده کند.

فرانچایز در اصل یک استراتژی کسب کار برای جذب و نگهداری مشتری هست.

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

 

چکیده مطالب مقاله:

 

غذا و نوشیدنی: کرمان نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

کرمان از استان‌های بسیار مهم و تاریخی کشور به‌شمار می‌آید.

استان کرمان همچنین بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده دارد و از استان‌های تاریخی ایران می‌باشد.

این استان بزرگترین صادرکننده خرما، زیره و پسته در کشور است و در اکثر غذاهای این استان از این سه محصول استفاده می شود.

در این مقاله 14 غذای سنتی استان کرمان معرفی و طرز تهیه 5 غذا نیز آمده و دو عدد نوشیدنی معرفی شده است. و در پایان 6 شیرینی استان کرمان نیز معرفی شده است.

مقدمه آشنایی با گاسترونومی و ارائه 15 نوع غذا و نوشیدنی:

استان کرمان پهناورترین استان ایران با مرکزیت شهر کرمان است.

در جنوب شرق ایران قرار گرفته و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ و بر اساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۳٬۱۶۴٬۷۱۸ نفر بوده‌است.

کرمان با دربر گرفتن بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران با حدود ۱۸۳۱۹۳ کیلومتر مربع نخستین استان پهناور ایران می‌باشد.

استان کرمان ۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو از جمله ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، دهکده صخره‌ای میمند در شهربابک، ارگ راین و روستای صخره‌ای درگسک کوهبنان و مقبره آخوند کوهبنان، کویر لوت و سه قنات دارد و رتبه نخست ایران را از این حیث دارد.

استان کرمان همچنین چندین سال متوالی رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور را از آن خود کرده‌است.

این استان بزرگترین صادرکننده خرما و پسته در کشور است. حدود ۱۷٪ از باغ های کشور در این استان قرار دارد که از این رو دارای رتبه نخست کشوری است.

با داشتن دانشگاه‌های بزرگ و مهم و نیز قشر تحصیل کرده در کشور یکی از قطب‌های علمی در ایران نیز به‌شمار می‌رود.

استان کرمان با اقلیم‌های متنوع خود در بسیاری از محصولات باغی از جمله گردو، خرما، مرکبات و پسته رتبه‌های اول تا سوم کشور را در اختیار دارد.

کرمان یکی از استان‌های ورزش خیز کشور است و باشگاه‌ها، آکادمی‌ها، تیم‌ها و قهرمانان ورزشی زیادی از این استان به دنیا معرفی شده‌است (نتایج سرشماری نفوس و مسکن، 1395).

نقشه استان کرمان

نقشه استان کرمان در طرح و ساخت پرسا

تصویر شماره 1: نقشه استان کرمان

از سوی دیگرنقاط مختلف کشور را با نشانه هایی می شناسند و آن نشانه ها به نوعی شناسنامه آن منطقه محسوب می شود.

برخی از کارشناسان تغذیه معتقدند به دلیل اینکه در غذاهای سنتی و محلی از سبزیجات و میوه های مختلف استفاده می شود این غذاها دارای فیبر کامل و کافی هستند.

استفاده از دانه های گیاهی مختلف در غذاهای سنتی و محلی از جمله دیگر مزیت های این دسته غذاها محسوب می شود.

استان کرمان که از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می کنند دارای پیشینه غنی فرهنگی است و در زمینه غذاهای سنتی و محلی نیز همچون سایر نقاط کشور تنوع بسیار زیادی دارد (شبکه اطلاع رسانی دانا، 1399).

آشتایی با گاسترونومی

کلمه "gastronomy" با ادغام کلمات یونانی "gaster" (معده) و "nomas" (قانون) شکل گرفت.

با این حال ، تفسیر آنچه که نشان می دهد و فراتر از معنای لغوی آن را پوشش می دهد ، به جای معنای فرهنگ لغت فقط مفیدتر و مهم تر است (Altinel, 2014).

اگرچه "گاسترونومی " به عنوان هنر خوردن و آشامیدن در بسیاری از منابع تعریف شده است.

اما در واقع این شاخه ای از هنر و علم است که ارتباط مستقیمی با شیمی، ادبیات، زیست شناسی، زمین شناسی، تاریخ، موسیقی، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، پزشکی، تغذیه و کشاورزی (Kivela & Crotts, 2006). از آن جا که موضوع مربوط به خوردن و آشامیدن است.

این موارد شامل علوم تغذیه ای، حس چشایی و فیزیولوژیک آن، تولید شراب، عملکرد عناصر غذایی در بدن انسان، تعیین کیفیت در انتخاب مواد غذایی و توسعه فرایندهای تولید مطابق با بهداشت است.

و هنجارهای بهداشتی برای جلوگیری از خاموش شدن مواد غذایی از نظر جسمی، شیمیایی و بیولوژیکی(Shenoy, 2005). هدف از غذا خوردن حفظ سلامتی انسان با بهترین تغذیه ممکن و اطمینان از لذت بردن از زندگی و غذا خوردن است. مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در محیط های بهداشتی تولید می شوند و به گونه ای آماده می شوند که به لذت کام و بینایی می پردازند نیز از دیگر مباحث مربوط به علم غذا هستند.

جهانگردی در دنیای امروز یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و فعالیتهای گذران اوقات فراغت است.

و این واقعیت که از نظر اقتصادی تأثیر چند برابری دارد و می تواند باعث فعال شدن مستقیم و غیرمستقیم در بسیاری از زیرمجموعه ها شود.

آن را به یک وسیله ایده آل برای توسعه تبدیل می کند (Cagli, 2012).

جهانگردی که نقشی محرک در توسعه جوامع دارد، منبع درآمد افراد ارائه دهنده خدمات است زیرا مردم هنگام سفر برای تأمین نیازهای خود هزینه می کنند.

با افزایش نیازهای مردم ، تولید و ارائه کالاها و خدمات بیشتر و بیشتر ، که تولید ، سرمایه گذاری و درآمد را در جوامع افزایش می دهد ، افزایش می یابد.

جهانگردی بر برقراری روابط با ملت ها ، مردم و ملت ها تأثیر می گذارد و همچنین پدیده های فرهنگ، میراث، اقتصاد و محیط را ادغام می کند. ب

نابراین، جهت دهی به توسعه و هماهنگی و کنترل آن از موضوعات بسیار اساسی هستند.

اگرچه اصطلاحات مختلفی از جمله "گردشگری آشپزی"، "گردشگری غذا"، "گردشگری گاسترو ، "گردشگری نوشیدنی"، "گردشگری غذا" و... در ادبیات برای تعریف آن استفاده می شود.

اصطلاح گسترده ای  استکه " گردشگری "به عنوان" دنبال کردن تجربه بی نظیر خوردن و آشامیدن "تعریف شده است.

گردشگری غذا ، که به طور کلی به اصالت یک غذا و بومی بودن آن در یک مکان، یک منطقه یا یک کشور اشاره دارد ، مناطق اصلی غذاهای بومی و گردشگری شراب را پوشش می دهد.

 

غذا سنتی استان کرمان

کرمان، یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جنوب شرقی کشور است که با  شرایط اقلیمی و کویری، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید.

تجربه آرامش و سکوت کویر در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کرمان، سفری به‌یادماندنی را در ذهن شما رقم خواهند زد.

که بدون شک این تجربه، بدون امتحان کردن غذاهای محلی و بومی تکمیل نخواهد شد.

غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و در میان آن‌ها می‌توان به انواع خورش، آش، آبگوشت، پلو و خورش اشاره کرد.

زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود.

همان طور که می‌دانید، مرغوب‌ترین و باکیفیت‎‌ترین زیره در ایران در استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و دلیل استفاده زیاد از این ادویه در غذای محلی کرمانی ها نیز همین است.

کشک، یکی دیگر از مواد غذایی محبوب در استان کرمان است که در بسیاری از آش‌ها به کار گرفته می‌شود (میرالماسی، 1400).

همچنین خرما و پسته به ترتیب  از محصولات جنوب و شمال استان کرمان می باشد که در غذاهای این استان به وفور به کار برده می شود.

طرز تهیه غذاهای سنتی کرمان

  • طرز تهیه غذا بز قورمه

این غذا به دلیل اینکه معمولا از گوشت بزغاله تهیه می شود به این اسم نامیده شده است (ملک پور، 1399). و با نان و سبزی خوردن و پیاز سرو می شود.

[بز قورمه

بز قورمه طرح و ساخت پرسا

تصویر شماره 3: بزقورمه

مواد لازم: گوشت سر دست و چرب، نخود، سیب زمینی، سیر،کشک، ادویه و کمی زیره، نعناع و سیر داغ

ابتدا پیاز و سیر را در کمی روغن در قابلمه ویا زودپز تفت می دهیم سپس گوشت را اضافه کرده و بعد از تفت دادن، زردچوبه و فلفل سیاه و کمی زیره را اضافه می کنیم.

سپس نخود را که از 8 ساعت قبل  در آب خیسانده ایم با آب به مواد اضافه می کنیم.

و به مدت یک ساعت در زودپز و زمان بیشتری در قابلمه می پزیم پس از پخت کامل استخوان ها را جدا کرده و تمام مواد را با گوشت کوب له کرده و کشک را اضافه می کنیم.

در نهایت نمک اضافه می شود به خاطر وجود نمک در کشک بهتر است آخر اضافه شود در آخر با نعناع و سیر داغ تزیین می شود.

معمولا این غذا با نان و سبزی خوردن سرو می شود.

این غذا بیشتر در شهرهای بافت، زرند، و عمدتا در شهر بابک تهیه می شود.

برای تهیه این غذا وقت زیادی صرف می شود.

بدین صورت که گوسفندی که در فصل تابستان بعنوان پرواری نگهداری شده را سر بریده و پس از تمیز کردن تمام لاشه را با نمک و مقدار کمی آب روی آتش می گذارند.

با حرارت آتش کم کم گوشت به اصطلاح به روغن می افتد که باید مرتب هم زده شود ته به ظرف نچسبد.

بعد از جدا کردن استخوان ها گوشت را داخل شکمبه ریخته و نگهداری می شود.

در اکثر غذاها مورد استفاده قرار میگیرد بخصوص یرای تهیه نیمرو که فوق العاده لذیذ و خوشمزه است.

قورمه

قورمه طرح و ساخت پرسا

تصویر شماره 4: قورمه

  • طرز تهیه غذا گیپا

این غذا بیشتر برای ناهار و شام آماده می شود و اکثر موارد به همراه کله و پخته پخته می شود. ولی به تنهایی هم پحته می شود.

گیپا

گیپا طرح و ساخت پرسا

تصویر شماره 5: گیپا

مواد لازم: برنج، ماش، پیاز داغ، شکمبه گوسفند، ادویه، زیره

تهیه این غذا به این شکل است که پیازرا در روغن سرخ کرده و زردچوبه را اضافه می کنیم.

سپس برنج و ماش را که از قبل  خیسانده ایم به همراه نمک مورد نیاز و زیره مخلوط کرده و و کنار می گذاریم.

سپس شکمبه یا سیرابی را بعد از تمیز کردن و شستن به تکه های منضم برش داده و با مواد آماده شده پر می کنیم و با نخ و سوزن دوخته می شود.

سپس داخل قابلمه گذاشته و به مدت چند ساعت پخته می شود.

ولی در کرمان بیشتر مرسوم است که به همراه کله و پاچه پخته شود و طعم بهتری خواهد گرفت.

  • طرز تهیه غذا قاتق گوشت

این غذا شبیه آبگوشت هست و با نان خورده می شود ولی یاز هم طعم خاصی را دارد و به نوعی طرفدار خودش را دارد.

مواد لازم: گوشت چرخ کرده، سیب زمینی نگینی، آرد نخودچی، سبزی (مرزه خشک)، رب گوجه، ادویه، گوجه فرنگی، پیاز و آب لیمو

تهیه این غذا زیاد مشکل نیست به این صورت که اول پیاز رنده شده ، نمک، آرد نخود چی و مرزه خشک را مخلوط کرده و ورز می دهیم.

سپس به صورت گرد و شبیه شامی کباب شکل می دهیم و کنار می گئاریم پیاز خورد شده را در روغن سرخ کرده.

سپس زرد چوبه، فلفل سیاه و رب گوجه را اضافه کرده و بعد از تفت دادن گوچه های خورد شده را اضافه کرده تا آب گوجهتم تمام شود.

در انتها آب چوشیده اضافه کرده و سیب زمینی و گوشتهای آماده شده را نیز اضافه میکنیم تا پخته شود برای چاشنی هم از آب لیمو استفاده می شود.

جهت خواندن ادامه این مطلب وارد لینک شوید.

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

همایش رویش تغذیه بیمارستانی

زمان برگزاری همایش: اسفند ماه 1395

برگزار کننده: معاونت پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان تهران

موضوع همایش: برگزاری یک نشست تخصصی و آموزشی در حوزه تغذیه کلیه بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزاری یک دوره مسابقه آشپزی بین تیم اجرایی و عملیاتی تهیه غذای بیمارستان های تحت پوشش و ارائه سخنرانی های علمی و تخصصی در زمینه ی ارتقا، به سازی و نوسازی آشپزخانه های صنعتی.

درباره همایش:

شرکت مدیران، کارشناسان و متخصصین اجرایی گروه بین المللی مهندسی طرح و ساخت پرسا در اولین همایش رویش تغذیه بیمارستانی

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

زمان برگزاری: 13الی 16 بهمن ماه 1395

سایت نمایشگاه: http://titexgroup.com/fa

گزارش تصویری حضور شرکت پرسا در نمایشگاه:

مذاکره با بیش از 100 شرکت معتبر داخلی و بیش از 10 شرکت بین المللی و بیش از 300 رایزنی تخصصی

هر ساله در تمامی کشورهای صاحب صنعت نمایشگاهی دنیا، نمایشگاههایی به منظور ترویج صنعت سفر و گردشگری برگزار میگردد که به عنوان ابزاری مناسب جهت به رخ کشیدن داشته های فرهنگی، تاریخی، طبیعی یا صنعتی آن کشور به کار گرفته می شوند.

نمایشگاه بین المللی گردشگری وصنایع وابسته  تنها رویداد رسمی نمایشگاهی کشورمان در حوزه صنعت گردشگری و هتل داری است که در تقویم سازمان جهانی گردشگری WTO به ثبت رسیده و مورد تأیید و توجه سازمان مذکور است . هرساله اسامی شرکت کنندگان در این نمایشگاه از سوی برگزارکننده در اختیار WTO قرار میگیرد و حضور در آن به عنوان یک رکورد از سوی سازمان فوق الذکر در سوابق شرکت کنندگان ثبت میشود. بعلاوه این نمایشگاه تنها نمایشگاه در حوزه صنعت گردشگری و هتل داری در تهران است که مجوز قانونی سازمان توسعه تجارت را دارا می باشد.

بدیهی است گردشگری و هتل داری لازم و ملزوم یکدیگرند و تقویت هر یک از این دو لازمه توسعه و پیشرفت دیگری است. هتل داری در خدمت سفر و گردشگری است و گردشگری نیز نیازمند هتل داری مطلوب و توانا است. از سوی دیگر گستره صنایع و خدمات مرتبط با هتل داری آنقدر وسیع و بزرگ است که می توان گفت این صنعت از بیشتر شاخه های صنایع و خدمات بهره و سهمی را برده است. پروفایل کالایی نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته که در سطور بعدی قابل ملاحظه است گستردگی و فراگیربودن صنایع و خدمات مرتبط با صنعت هتل داری را نشان می دهد.

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

 

اهمیت و استانداردهای آشپزی صنعتی در آشپزخانه های صنعتی

آشپزی صنعتی یکی از پنج محور شاخص های ارزیابی می باشد؛ که تقویت این بخش در هر کسب و کار مرتبط با حوزه غذا می تواند در ارتقاء کمی و کیفی غذا بسیار نقش آفرین باشد. آشپزی صنعتی شامل اصول، مبانی و حرفه ای و تثبیت فرآیند های آشپزی است. جهت حصول به این نتایج سه گام مهم در آشپزی صنعتی تعیین کننده می باشد:

  • طراحی ساختار منو (بر اساس ظرفیت، سطح تشریفات، نوع غذا، بازه زمانی و مکانی سرو غذا و غیره تعیین می گردد).
  • تدوین رسیپی کارت غذا (قیمت تمام شده و فروش، ثبات طعم و مزه، تثبیت تولید، ارائه و سرو غذا).
  • ماشین آلات و تجهیزات پخت غذا (سطح تخصصی، مکان تولید غذا، بودجه و زمان بهره برداری طرح و غیره).

پس از تعیین چارچوب آشپزی صنعتی با تعیین موارد فوق الذکر، بایستی در چهار بخش اصلی آشپزخانه تعاریف محدودیتها، شاخص ها و فضابندی ها تعریف گردد. این چهار بخش اصلی شامل موارد ذیل است:

  • انبارش مواد اولیه (سردخانه، خشک و خنک و غیره).
  • آماده سازی (گوشت قرمز و سفید، سبزیجات و غیره).
  • تولید (آشپزخانه گرم، پخت کباب و غیره).
  • سرویس (پرسیون، سرویس بار و غیره).

چارچوب بخش فوق الذکر در تمام آشزخانه های صنعتی و با هر ظرفیت بایستی تعبیه گردند. و فرآیند عملیاتی آنها از انبارش آغاز و با بخش سرویس اتمام می یابد. البته در کنار این بخش فضاهایی دیگر جهت تکمیل خدمات نیاز است مانند رختکن، اتاق های اداری شستشو ظروف و دیگ و غیره. با عنایت به گستردگی فضاهای جانبی جهت تعریف شاخصه های ارزیابی به فرآیندهای تولید نگاه شده است؛ این فرآیند ها در سه بخش اصلی تقسیم می گردد که رئوس آنها به شرح ذیل است:

  • فرآیندهای قبل از تولید.
  • فرآیندهای حین تولید.
  • فرآیند های پس از تولید.

 

مزیت ها و شاخص ها برون سازمانی رستوران های حرفه ای

 

جهت تکمیل مطالب شماره قبلی با عنوان"شاخص های کیفیت برتر استاندارد آشپزخانه های صنعتی"؛ خاطر نشان می گردد،کسب و کار مرتبط با غذا مانند رستوران، فست فود، کافی شاپ و تالار به عنوان مجموعه های ارائه دهنده خدمات طبقه بندی می شوند. مجموعه های خدماتی دارای دو وجه مختلف "درون سازمانی" و "برون سازمانی" می باشند. شاخص های پنج گانه درون سازمانی در شماره قبل ارائه گردید؛ و در این شماره بیشتر به ارزیابی شاخص های برون سازمانی پرداخته خواهد شد.

ارتباط شاخص ها درون سازمانی و برون ستزمانی به ترتیب شروط لازم و کافی می باشد. بدین معنی که هدف از ارائه خدمات ارائه شده در یک رستوران، جلب رضایت مشتری است که شرط بقا، توسعه و ارتقا یک کسب و کار میباشد. این مهم با عنایت به سطح خدمات  رستوران ها دارای رئوس متفاوت ذیل می باشد:

  • صدای مشتری (voice of customer).
  • سیستم رضایت مندی مشتری.
  • سیستم شکایت مشتری.
  • باشگاه مشتریان رستوران(مانند ارائه خدمات ویژه، خاص، سفارشی، تخفیف ویژه).
  • ارتباط با مشتریان. (مانند تبلیغاتی، پیامکی، تارنمایی و اینترنتی و غیره).

در خصوص مؤلفه های فوق الذکراستانداردهای بین المللی تعریف شده است؛ که از مهمترین آنها می توان بهCRM، Iso 10001 و ISO10002اشاره کرد، که استقرار، آموزش و اخذ گواهینامه ها می توان در برندسازی نقش بسیاری داشته باشد. با نگاهی علمی-مدیریتی، همواره بایستی شعار بین المللی "حق با مشتری است" را به عنوان سرلوحه توسعه کسب و کار قرار داد.به این معنا که نظرات، شکایات و پیشنهاد های مشتریان را مورد ارزیابی و بررسی دقیق انجام داد؛ سپس نسبت به اصلاح "مؤلفه های پنج گانه درون سازمانی" اقدام نمود. با این روش کسب و کار، توسعه و ارتقاء دائم پیدا خواهد کرد. این فرآیندنهایتاً منتج به افزایش فروش و رضایت مشتریان می گردد. این گونه اقدامات نقش بسیار زیادی در برندسازی واحد کسب و کار خواهد داشت.

نهایتاً جهت راه اندازی، توسعه و تقویت یک کسب و کار غذا،بایستی به کلیه بخش های واحدهای درونی و بیرونی به صورت متوازن و متعادل پرداخت.همیشه توجه به ضعیف ترین بخش یا مولفه هاباعث بیشترین سرعت توسعه می گردد؛ مثلاًمجموعه ای که دارای غذا خوب، خوش طعم، اقتصادی، بهداشتی و با کیفیت است جهت ارتقاء بایستی به مباحث فنی-مهندسی (مانند طراحی داخلی، نما، مبلمان و غیره) توجه کند؛ یا مجموعه ای که مشتریان آن به نسبت کم است جهت ارتقا بایستی به مباحث تبلیغاتی و ارائه خدمات بسیار با کیفیت تمرکز کند تا بتواند سهم بازار و فروش خود را افزایش دهد. به هر حال جهت توسعه منطقی باید به دو مولفه کلان ذیل پرداخت:

  • درون سازمانی (آشپزی صنعتی، فنی-مهندسی، ایمنی و بهداشت، خدمات و تشریفات و پذیرایی، مدیریت).
  • برون سازمانی (تبلیغات و بازاریابی، صدای مشتری، ارتباط با مشتری و غیره).

نحوه ارزیابی مؤلفه های پنج گانه و پارامترهای ارتباط با مشتری به ترتیب در شماره های بعد به تفکیک پرداخته خواهد شد.

 

 

طراحی داخلی رستوران

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

کترینگ

 

شاید تا به حال واژه کترینگ را شنیده باشید.

شاید حالا هم که این کلمه را می‌خوانید یک لفظ بیگانه و بی‌معنی به نظرتان برسد، اما اگر از آن دسته افرادی باشید که زیاد با هواپیما به سفر می‌روید یا به دفعات در هتل‌های مدرن اقامت داشته‌اید یا در خانه و محیط کار غذاهای رستورانی و رژیمی سفارش می‌دهید حتما با واژه کترینگ آشنا شده‌اید. در هر حال چون ما قصد آزار شما را نداریم و نمی‌خواهیم زیاد به ذهن تان فشار آورید، خیلی سریع شما را با معنی و مفهوم کترینگ آشنا می‌کنیم.

کترینگ یک کلمه انگلیسی است و به تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی در یک محل و سرو آن‌ در مکان دیگر برای پذیرایی گفته می‌شود. کترینگ هواپیمایی، کترینگ قطار، کترینگ بیمارستانی، کترینگ هتلی و کترینگ رستورانی و انواع رژیمی آن که زیر نظر متخصصان علوم غذایی تهیه و توزیع می‌شود از این جمله است. در واقع آن غذاهایی که به همراه دورچین‌های متنوع یا بر اساس نوع سفارش غذایی به همراه ترشی، ماست، سالاد، دسرمیوه‌ای، ژله و یک نوع نوشیدنی هر کدام درون ظروف مخصوص و همگی در یک بسته برای مشتری ارسال می‌شود ماحصل کترینگ است.

جهت درک بهتر مطلب در ذیل به چند نمونه از کترینگ‌هایی که در سطح جامعه مشغول فعالیت هستند، اشاره می‌کنیم و به بحث و بررسی در مورد کترینگ هتلی ادامه خواهیم داد.
1- کترینگ هواپیمایی
2- کترینگ قطار
3- کترینگ بیمارستانی
4- کترینگ هتلی

گروه طرح و ساخت بین المللی پرسا، در زمینه طراحی، تجهیز و راه اندازی همه نوع کترینگ های ذکر شده در بالا فعالیت دارد، جهت مشاهده پروژه های انجام شده توسط شرکت، روی هریک کلیک کنید.

 

کترینگ چیست

صنعت هتلداری و کترینگ

در ابتدا این سوال در ذهن خواننده پیش می‌آید؛ چرا می‌گوییم صنعت هتلداری و کترینگ؟ مگر در هتل یا مراکز طبخ و سرو غذا چه عملیاتی انجام می‌پذیرد که از این دو رشته پذیرایی به عنوان صنعت نام برده می‌شود؟ در جواب باید گفت: پس از دوره انقلاب صنعتی که در دنیا رخ داد و دنیا را در جهت تولید و ایجاد مشاغل مختلف دگرگون ساخت و با توجه به طراحی و ساخت تجهیزات و دستگاه‌های جدید مختلف که سرعت تولید را در جهان چندین برابر کرده است، نگاه دقیق به نوع فعالیت بخش هتلداری و کترینگ در دنیا که در اصل وظیفه‌اش ایجاد آسایش و راحتی برای میهمانان خود بوده، استفاده از تکنولوژی و تجهیزات جدید جهت بالا بردن ضریب  بهره‌‌وری و ایجاد و ارائه خدمات بهینه آسایشی و کنترل هزینه‌ها در هر زمینه و تنگاتنگ شدن ارائه خدمات خوب با تجهیزات صنعتی، از این دو رشته به نام صنعت نام برده می‌شود.
به زبان ساده‌تر می‌توان چنین بیان نمود: به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های صنعتی روز جهت ارائه خدمات رفاهی بهتر به میهمانان  کلمه صنعت در کنار نام این دو رشته خدمات رفاهی قرار گرفت و به همین دلیل از آنها به عنوان صنعت هتلداری و صنعت کترینگ نام برده می‌شود.

ارتباط صنعت هتلداری با صنعت کترینگ

پیشینه فعالیت‌های هتلداری که یکی از قدیمی‌ترین خدمات ساخته و ارائه شده دست بشر است با سابقه‌ای برابر فعالیت‌های تجاری و جنگی او به شمار می‌رود. به طوری که تاریخچه مسافرخانه‌ها را قریب شش قرن قبل از میلاد مسیح نیز نسبت می‌دهند.
اولین مسافران آن دوران بیشتر تجار، جنگجویان و چاپارها بودند. اولین گام‌ها جهت ساخت و ایجاد مسافرخانه‌ها در بین راه‌های آن زمان توسط خانواده‌هایی برداشته شد که در مسیر حرکت مسافران قرار داشتند، بدان معنی که با اختصاص یک اطاق جهت استراحت مسافر، تهیه خوراک جهت رفع گرسنگی و تجدید قوای مسافر و حتی اصطبل و ارائه خدمات مربوطه، در قبال دریافت مبلغی از مسافر خود پذیرایی می‌کردند و نخستین میهمان‌پذیرها بدین شیوه تحت نام (تخت خواب و صبحانه) در حدود سده پانزدهم میلادی در اروپا بوجود آمدند و با پیشرفت ارتباطات جاده‌ای و مسافرت‌های دریایی تعداد این گونه مسافرخانه‌ها که از مسافران پذیرائی می‌کردند، افزایش یافت و در نخستین سال‌های سده هجدهم میلادی تشکیلاتی برای  پذیرائی از مسافران و میهمانان بوجود آمد که نمونه‌های اولیه میهمانخانه‌های امروزی به نام INN می‌باشد.
با توجه به توضیح مختصر بالا و کمی دقت، حال می‌توان به رابطه بین صنعت هتلداری و کترینگ پی برد یعنی هر جا که صحبت از مسافرخانه‌ای در میان بوده، در کنار خدمات اطاق، خدمات پذیرایی و غذایی نیز وجود داشته و از همان اوایل در کنار حرکت چرخ‌های صنعت هتلداری، صنعت کترینگ نیز به میزان قابل توجهی در جهت بهتر چرخیدن چرخ‌های این صنعت تاثیر بسزائی داشته و باعث بالا بردن میزان ارائه خدمات به میهمانان و ایجاد رقابت سالم در مسیر ارائه خدمات در بین سرمایه‌گذاران گردیده تا جائی که امروزه این بخش از خدمات به صورت یک بخش کاملا تخصصی درآمده و در هتل‌ها با شاخه‌ای از مدیریت در این بخش یعنی مدیریت غذا و نوشابه  Food) & Beverage Management ) روبرو هستیم.

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

 تاریخچه کیترینگ

امروزه واژه کترینگ (catering) واژه چنان نا آشنایی برای ما نیست.
تاریخچه کیترینگ به آغاز استفاده از هواپیماهای مسافربری بر میگردد. در کیترینگ هواپیمایی، مسافران با توجه به مسافت پرواز، کلاس پرواز و موارد دیگر مورد پذیرایی توسط مهمانداران هواپیمایی قرار می گیرند.
خود کلمه کیترینگ در زبان انگلیسی (Catering) به طور کلی معرف صنعت آماده سازی و تهیه و طبخ نوشیدنی و غذا در محلی مشخص و سرو غذا در محلی دیگر جهت پذیرایی می باشد، به عنوان مثال میتوان از کیترینگ هواپیمایی، کیترینگ قطار، کیترینگ بیمارستانی، کترینگ هتل ها و کترینگ کشتیرانی نام برد.
تلاش های مقدماتی در صنعت catering کیترینگ از دهه 1920 آغاز شده است که موضوع آن خوراکی های درون پروازی است، اما نخستین آشپزخانه ای که برای تهیه خوراکی های درون پروازی بوجود آمده است، در سال 1936 توسط خطوط هوایی امریکا ایجاد شده و محتویات آن بطور معمول شامل گوشت (اکثرا گوشت مرغ یا گوشت قرمز گاو و گوساله )، یک نوع سالاد یا سبزی، کمی نان و یک دسر شیرینی و شکلات بود.

در برخی از کیترینگ های هواپیمایی مسئول تامین خوراکی ها معمولا یک غذای جانشین از قبیل غذای طبخ شده یا غذای ویژه دین کلیمی ها، مسلمانان و گیاهخواران نیز تهیه می کنند. البته این غذاها باید از قبل وبرخی اوقات هنگام خرید بلیط سفارش داده شوند.
کیترینگ به عنوان یک صنعت غذایی از حدود سال 1820 میلادی در امریکا، توسط امریکایی های افریقایی تبار رشد و نمو کرد و به عنوان صنعت سودآور غذایی توسعه پیدا کرد، پس از آن در حدود سالهای 1930 میلادی موسسات دولتی در اتحاد جماهیر شوروی با منوهای ساده شروع به توسعه موسسات دولتی پذیرایی به عنوان بخشی از سیاست های اشتراک منابع خود کردند، به تدریج با توسعه صنعت غذا، از حدود سال 1960 میلادی غذاخوردن در کیترینگ های دولتی و پذیرایی فراگیرتر شد.

تشکل صنفی جهانی کیترینگ

امروزه تهیه کنندگان خوراک های کترینگ در تمام دنیا، در درون یک تشکل صنفی به نام IFCA ( که برگرفته از عبارت International Flight Catering Association است) ، گرد هم آمده اند. این انجمن در سال 1980 میلادی در انگلستان تشکیل شده است و از سال 2005 میلادی کیترینگ های قطاری و کیترینگ های کشتیرانی نیز به آن ملحق شدند. در سال های اخیرتهیه کنندگان غذا برای سمینارها، اردوها وتورهای گردشی و بازدید های علمی نیز به سیستم تهیه و توزیع غذای کترینگی تمایل نشان داده اند و مورد استقبال نیز واقع شده است.

 

کیترینگ چیست

بخش آشپزخانه کیترینگ که در آن غذاهای همه وعده های غذایی بسته به نیاز مجموعه هدف تهیه می شود، با تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای تولید غذا و نوشیدنی بصورت عمده فعال است.
همچنین در آشپزخانه های صنعتی همه محصولات و مواد اولیه آشپزی با استانداردهای صنعت غذا چک می شوند که بخشی از فرآیند آشپزی صنعتی به حساب می آید.

روابط عمومی به بیانی ساده و کلی برقراری ارتباط هدفمند به موقع، موثر ودوسویه میان درون و برون از یک مجموعه تعریف می شود.خوراکیهای درون پروازی در همین راستا، مجموعه ای بشمار می رود که روابط عمومی هرخط هوایی باید درچهارچوب فعالیت های بازار افزایی خود به آن توجه نشان داده وبه بهره برداری از امکانات بالقوه بسیار گسترده ای بپردازد. در همین زمینه روابط عمومی فوق تخصصی حوزه خوراکیهای درون پروازی قادر است ایفاگر نقش موثری نه تنها در عرصه دادوستد اقتصادی بلکه در حوزه ارتباطات فرهنگی میان کشورها دارد.

استفاده از خوراکیهای بومی هرکشور در منوی پذیرایی (بعنوان مثال در مورد ایران غذاهای سنتی نظیر چلوکباب، چلو خوشت های مختلف، شربت های تهیه شده از عرقیجات گیاهی، شیرینی های محلی از نوع سوهان قم، باقلواو قطاب یزد، کلمپه و کماچ کرمان، گز اصفهان و ...) و اطلاع رسانی محلی در مورد آنها می تواند ابزار موثری برای شناساندن فرهنگ اصیل به یکدیگر بشمار آید.
در اکثر کیترینگ ها بویژه در کیترینگ هواپیمایی تولیدات غذایی بصورت وکیوم و در ظروف یکبار مصرف آماده و تهیه می شوند.

  • parsaPAR parsa
  • ۰
  • ۰

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر

زمان برگزاری نمایشگاه: 1 الی 4تیر ماه 1393

سایت نمایشگاه: http://titexgroup.com/fa/kbsp2012

گزارش تصویری حضور شرکت پرسا در نمایشگاه:

دعوت از فعالان، تولیدکنندگان و شرکت های راه اندازی تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر و حدود 250 شرکت فعال در این حوزه

درباره نمایشگاه:
نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا واستخر امسال درحالی به دوازدهمین دوره خود رسیده است.

بالارفتن سطح تقاضا و انتظار مصرف کنندگان چه از نظر کیفیت و چه از لحاظ کمیت مصرف، زمینه ساز افزایش روند تولید و ارتقاء کیفی تولیدات داخلی و همچنین اهمیت ورود کالاهای مناسب و با کیفیت بالای خارجی به کشور بوده است.

در حقیقت باید گفت تمامی آنچه که در جلوه و زیبایی ظاهر داخلی هر ساختمان کاربرد دارد در این نمایشگاه عرضه می گردد. این موضوع همان چیزی است که نمایشگاه صنایع و تجهیزات آشپزخانه،حمام ، سونا و استخر را از سایر نمایشگاه های بخش ساختمان متمایز می سازد.

اهمیت ویژه ای که هم اینک مصرف کنندگان و نیز سازندگان واحدهای مسکونی به زیبایی و لوکس بودن ساختمان ها می دهند بیش از هر بخش دیگر ساختمان به همین چهار قسمت آشپزخانه، حمام، سونا و استخر معطوف می شود، چرا که آنچه که سایر بخشهای یک ساختمان را از نظر ظاهری بر سایرین برتری می بخشد دکوراسیون و طراحی داخلی آن است ولی در چهار قسمت موضوع این نمایشگاه علاوه بر طراحی داخلی هر روز شاهد تنوع تولید، نوآوری و بکارگیری تکنولوژی و ابداعات جدید هستیم. از سوی دیگر مشارکت واحدهای تولیدکننده آشپزخانه های صنعتی و صحرایی نیز در این نمایشگاه هر سال فعالتر و گسترده تر از دوره قبلی بوده و سرانجام پس از سالها فقدان یک نمایشگاه تخصصی برای اینگونه واحدها، شاهد گردهمایی منسجم تولیدکنندگان و واردکنندگان این تجهیزات در این نمایشگاه می باشیم.

کارشناسان گروه بین المللی طرح و ساخت پرسا با تجربه بالای خود در راه اندازی آشپزخانه صنعتی بهترین مشاوره را برای انتخاب بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی جدید ارائه می دهند.

نمایشگاه صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر از جمله معدود نمایشگاه هایی است که بازدیدکنندگان عام و همچنین متخصصین و فعالان بخش ساختمان، مصرف کنندگان نهایی محصولات و خدمات ارائه شده در آن محسوب می شوند و ارتباط رو در رو و مستقیم این مخاطبین با شرکت کنندگان این نمایشگاه همواره به نتایج پرثمر و رضایت بخش منتهی شده است.

  • parsaPAR parsa